Err...sedarkah kita?

in the name of Allah

agak lama tersisip dalam email letscounting. Maafkan cik let ya. selamat membaca!

Sedar tak sedar...

Saya bukanlah seorang “kaki” televisyen.Hakikatnya,saya lebih rela menonton di laptop berbanding di televisyen.Namun,pada suatu hari,ketika sedang menekan butang-butang kecil yang wujud di alat kawalan jauh,saya ter ‘tonton’ sebuah iklan drama.Apa yang ingin saya tekankan bukanlah drama tersebut namun apa yang dikatakan oleh ibu saya.

Kebetulan,dalam iklan drama tersebut,pelakon lelaki sedang memegang buku ‘Bercinta Sampai Ke Syurga’.Melihat perkara itu,ibu saya berkata, “Macam mana nak sampai syurga kalau bercinta pegang2 tangan.Pegang sana,pegang sini.Bercinta sampai ke neraka la jawabnya.”

Couple Islami atau Couple Kafirin?

“awak nak couple islami ke kafirin?”Seorang sahabat pernah bertanya ketika saya bertanyakan padanya apa indahnya dunia couple ini.Eh,wujud pulak benda macam tu.

“Islami tu macam mana?”sengaja hendak menduga kerana sebelum ini dia tidak pernah bercerita tentang kisah cintanya pada saya.

“islami tu macam islamic la sikit.Kafirin tu macam orang kafir tu.”Dengan berkeyakinan tinggi,dia menjawab.

“tak sama ke dua-dua tu?”

“Mana sama.lain!”

Kafir atau Islam,pilihan terletak di tangan anda.Anda sendiri yang akan menentukan hala tuju hidup anda sendiri!

Salah guna cinta?

Manusia diciptakan berpasang-pasangan.Malam dan siang.Hitam dan putih.Lelaki dan perempuan.Tatkala manusia diciptakan,malaikat bertanya kepada ALLAH “Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedang kami bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu?”dan apa jawabnya?

“Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.”

Dari saat itu,ada manusia yang taat,ada juga manusia yang ingkar terhadap perintah dan laranganNya.

Manusia juga diciptakan dengan perasaan.Lelaki terpikat kepada perempuan,begitu juga sebaliknya.Itu fitrah bagi manusia yang mempunyai akal fikiran.

Itulah juga yang menyebabkan Adam rasa kesunyian ketika dia dan Hawa dicampakkan ke bumi.Perasaan cinta itu masih lagi hadir walaupun berjauhan,walau menerima balasan Tuhan.Allah itu Maha Pengampun,mereka diampunkan dan bertemu di Padang Arafah.Subhanallah.Indahnya cinta seandainya dihadiri dengan redha ALLAH.

Manusia yang ingkar menyalah gunakan cinta.Berpegang pada kata cinta,mereka melakukan apa yang langsung tidak diajar oleh cinta itu sendiri!Mereka yang menyalah gunakan cinta ini,menyintai insan yang tercinta,lebih dari cinta kepada ALLAH,Rasul dan Jihad.

Katakanlah jika bapak2mu, anak2mu, sdara2mu, isteri-isterimu, keluargamu……..lebih kamu cintai dari Allah dan rasulNya, serta berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusanNya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.

Jika mereka ini terus-menerus menyalah gunakan cinta,syaitan pastinya akan terus menggoda mereka.Akibatnya,sesat di tengah jalan.Apabila sudah sesat,untuk kembali ke jalan tarbiah amat payah sekali.Memerlukan masa yang panjang,murobbi yang mantap,tarbiyah yang hebat dan rakan2 yg tak putus2 memberi sokongan.

Adakah anda SEDANG menyalah gunakan cinta?Kembali ke pangkal jalan sebelum terlambat.

Wanita solehah hiasan yang terindah

Wanita ialah kaum yang terpilih.Sebaik-baik wanita ialah wanita solehah.Sebaik-baik isteri ialah mereka yang menenangkan hati suami.Kerana janji ALLAH,

Perempuan yang jahat adalah untuk lelaki yang jahat, lelaki yang jahat adalah untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik, perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik.

Baikkah anda sekarang atau jahatkah anda?Pasangan anda,bagaimana?

Tujuan Bercinta

Tujuan untuk meramaikan umat Nabi Muhammad.Tapi,sebab itu ada kata2 ini ‘kualiti lebih baik dari kuantiti.’ Tak guna kalau ramai yang bernama Hidayah namun mempromosikan Jahiliah! (wow! I like this statement)

“apa tujuan bercinta?”saya memikirkan jawapan.berfikir sejenak. ‘saya tak pernah bercinta.macam mana nak tahu apa tujuannya?’

“enti yang pakai tudung ungu tu.apa tujuan bercinta?” ustaz tersebut menunjuk ke arah saya.dengan gelabahnya saya menjawab,

“tak tahu ustaz.”tersengih macam kerang busuk.

Dalam kereta,saya asyik memikirkan jawapan kepada soalan tersebut.Apa tujuannya bercinta?Sampai di rumah,kebetulan,adik saya sedang menonton berita yang sedang menayangkan isu2 terkini.Saat itu saya tahu apa tujuannya bercinta.

Saya akan bersatu dengan dia dan kami akan sama2 memakmurkan bumi ALLAH bersama anak2. Kemudian, kami sekeluarga bersatu dalam jamaah Muslim, menjulang kalimah Tuhan, kalimah agung, لا إله إلا الله. Dengan keluarga itu, ia membentuk masyarakat yang berpegang dengan Islam, dengan masyarakat Islami tadi membentuk sebuah negara yang Islam lalu negara-negara Islam ini bersatu membentuk daulah Islam. Ketika itu, Islam gemilang, umat Islam tiada ketakutan melainkan ketakutan kepada siksa Allah di hari kiamat kelak.

Apakah tujuan cinta anda?

Hidup ini indah,jangan burukkannya.Cinta itu juga indah,jangan cacatkannya dengan perkara yang dilarang.Cari tujuan cinta anda dan ikutilah jalan yang diredhaiNya.

Artikel ini ditulis bukanlah untuk memandang serong kepada mana2 pihak.Hate the sin,not the sinner.Ianya juga hanyalah berdasarkan pendapat peribadi penulis.Diharapkan artikel ini boleh membawa manfaat kepada sesiapa yang membaca dan yang menulis.Insya-ALLAH.

5 comments:

azni_1405 said...

nawaitu..

a.N.a.n.i.S.a.' said...

saya tahu itu drama apa!!
:)

tujuan bercinta?
tujuan bercinta adalah untuk berkahwin

tetapi ramai manusia zmn sekarang ni bercinta sekadar untuk berfoya-foya sahaja..

dr situ hilang nikmat sebenar cinta kurniaan ALLAH itu..

miss s.e.r.e.n.i.t.y said...

bercinta hanya halal selepas nikah

sekian

AmirSyafiq said...

"tujuan bercinta adalah untuk berkahwin"

[amirS] tujuan berkahwin adalah untuk apa?
(mcm ada jwpn dia dlm post td)

http://hazaddeen.blogspot.com/2010/09/ini-soal-cinta.html

iammuslimah said...

syukran for the post.moga jd pngajaran kpd semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers