Nostalgia Kembara Sufi...



Semalam iaitu pada 28 Oqos 2010 telah diadakan satu program berbuka puasa, solat tarawih berjemaah, sahur, solat subuh berjemaah, tazkirah & tadarus Al-Quran bersama-sama rakan-rakan seperjuangan di rumah saudari Halimah.

Perjalanan yang ditempuh lebih kurang 30 minit dari kolej kediaman tidak terasa bahang panasnya walaupun cuaca ketika itu sangatlah terik.Kami tiba di rumah saudari Halimah dalam pukul 3 petang. Aktiviti pertama yang kami lakukan ialah kami ditugaskan untuk untuk menyiapkan juadah berbuka diantaranya seperti memasak bubur lambuk, pengat pisang(orang utara panggil serawa), menggoreng ayam, mentanak nasi dan sebagainya.



Meminjam kata-kata saudara Rafiuddin,"time ne la nk tunjuk skill",maka kami telah berjaya lakukan dengan jayanya hasil bantuan semua pihak. Kami juga tidak melepaskan peluang untuk meninjau sekitar kawasan rumah saudari Halimah. Dan kami semua begitu teruja dengan haiwan-haiwan peliharaan milik keluaraga saudari Halimah.



Hampir kesemua daripada kami memasuki kandang untuk tidak melepaskan peluang melihat dari dekat haiwan-haiwan peliharaan dan memberi makan kepada kambing.Ada juga yang mengejar ayam dan tidak kurang pula ada yang dikejar oleh angsa.

Masa berlalu begitu pantas dan kami berbuka bersama-sama dengan menikmati juadah berbuka yang telah disediakn. Kemudian kami teruskan aktiviti kami dengan solat magrib dan solat isya' berjemaah yang diimamkan oleh imam dari Masjid Putra, Putrajaya. Diselitkan pada ketika itu satu motivasi dimana penceramahnya diimport khas dari Jordan. Semua begitu khusyuk mengambil intipati-intipati yang diberikan.

Kemudian solat tarawih telah kami sempurnakan dengan diketuai oleh imam yang diimport dari Mesir. Selepas itu, kami menikmati pula supper yang terhidang di atas meja dan semuanya kelihatan begitu gembira sekali menikmati juadah-juadah yang disediakan.

Dipendekkan cerita, keesokkan paginya, kami mengadakan qiamullai dan sahur bersama-sama. Kami juga telah mendirikan solat subuh berjemaah dan kemudiannya mendengar tazkirah subuh yang julung-julung kalinya disampaikan oleh diri saya sendiri. Kami meneruskan aktiviti dengan bertadarus Al-Quran selepas itu.



Masa tidak mengizinkan, kami bertolak pulang ke kolej kediaman pada pukul 8 pagi dengan membawa bersama-sama 1001 kenangan indah untuk dicatatkan di dalam memori kehidupan.

p/s: Harap-harap lepas ni saudari Halimah bolehlah buat aktiviti macam ni lagi. Tak pon raya ne pakat-pakatlah ke rumah Halimah. Kita pergi sembelih kambing untuk buat kenduri raya beramai-ramai...

6 comments:

inquisitive said...

alahai,kenapa buat time weekend!aku xdapat la nak join~xpelah,ada hikmah la tu.jangan bimbang!raya ni kita jalan rumah halimah!!

AmirSyafiq said...

byk.kesalahan.tatabahasa.post.kali.nih. huu.

Anonymous said...

mekaceh limah oi...
amir pun sme je..ske at letak titik
hu3
bese r
dak2 akaun bkn dak sastera BM
hbs la BM t..

-flamino

GrEeN CrYsTaL said...

Inquisitive-of course la.raya ne kta semua pkat2 serbu rumah Halimah beramai2...
Amir-diriku juga insan biasa yg x lepas dari salah & silap...
Flamino-btoi3...mekaceh.hehe...

Anonymous said...

sama2 sahabat sekalian.. xde ape pn.. skdr juadah bbbuka puasa bsama.. mnyemarakkn lg bln pose ni... jmput la dtg rye ni... p better bgtw lu.. klw idok, mkn biskut kering cicah sekut je la... hahah.. wat rmbgn rmai2, t ak soh ayh wt open house lg...hehehhe

n xlupe, mekaseh ats kjasama sume.. mtk maaf kalaw ad sbrg kkurangan y xterperasan atw tersengaja.. dgr kate ade mkn ns aym mnis...hehe.. ngan mlm 2 ujan nye.. sori ye shbt2... nyway, tq skali lg... =)


-halimah-

GrEeN CrYsTaL said...

Halimah-no hal pye...kta org nk pi sembelih kambing plak.agak2 leh x ne?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers