Renungan Diri...



Dalam sebuah hadis qudsi ada riwayat mengenai balasan yang diberikan Allah kepada orang yang takut kepada-Nya. Rasulullah SAW bersabda "Terdapat seorang lelaki yang tidak pernah berbuat kebajikan sama sekali. Lelaki itu meninggalkan wasiat kepada keluarganya,"jika aku mati, maka bakarlah aku hingga hancur menjadi abu. Kemudian taburlah sebahagian abu itu di daratan dan sebahagian lagi di lautan. Demi ALLAH! Jika ALLAH menghisabku, pasti DIA akan mengazabkan aku dengan azab yang tidak pernah ditimpakan kepada seorang pun di alam semesta.!"

Ketika lelaki itu meninggal dunia, maka keluarganya pun melaksanakan apa yang diwasiatkan kepada mereka. Setelah lelaki itu dihidupkan kembali, ALLAH bertanya kepadanya,"Mengapakan engkau melakukan ini?". Lalu lelaki itu menjawab "Kerana aku takut kepada-MU wahai TUHANKU, dan ENGKAU lebih tahu semua itu". Akhirnya ALLAH mengampuni lelaki itu berkat rasa takutnya pada keagungan ALLAH SWT.



p/s: Sebab itu kita semua digalakkan muhasabah diri. Paling tidak pun, istighfar selepas setiap kali solat.Moga-moga kita mendapat keberkatan, keampunan serta kasih daripada-NYA. Amin...

1 comments:

rohaida said...

pas muhasabah,
hukum nafsu kte.so,dye xwat prangai dah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers